دانستنی های زندگی

دانستنی های تغذیه،خانه داری،روان شناسی،زناشویی ،تربیتی ،علمی و....

دانستنی های زندگی

دانستنی های تغذیه،خانه داری،روان شناسی،زناشویی ،تربیتی ،علمی و....

لزوم اولویت بندی

حتی کارهای مهم را باید اولویت بندی کرد

 

 

در زندگی دشوار و پرپیچ و خم مردم در دنیای امروز ، یکی از مهم ترین دغدغه ها، « بهره وری» است . گرچه در خصوص مفهوم و تعریف بهره وری و راه های رسیدن به آن اختلاف نظر فراوان است و گفته ها و نوشته های بسیاری در این باره ارائه شده است ، امّا پرداختن به « مجادله های نظری» نباید ما را از « ضرورت های عملی» و اصل مسئله غافل کند. خلاصه موضوع این است که برای رسیدن به نتیجه های بهتر با شتاب بیشتر و در زمان و هزینة کمتر ، چه باید کرد ؟

این پرسش مهمی است که در زندگی فردی و حیات اجتماعی همنوعان ما در جهان معاصر رخ نمایانده است و مصرانه پاسخ می طلبد . البته ، نه این پرسش و نه اهمیت آن برای ما ، آشنایان به آموزه های دینی و معنوی ، چیز نوپیدایشی نیست ؛ اما در عمل چه کردیم ؟ قصة غصه دار همیشگی است. « مومن» باید بداند که « به عمل کار برآید » و دیگر هیچ . با این حال آنچه تا آستانة قبول درگاه الهی پرواز می کند ، تنها عمل « صالح » است، آن هم از «متقین» ؛ یعنی انسان های پاک و پرهیزگار.

چون فرصت و امکانات محدود و مقصد ما دور دست است ، برای بهره وری بیشتر ، به توصیة قافله سالار پرهیزکاران حتی کارهای مهم و پسندیده را باید اولویت بندی کرد و با برنامه ریزی دقیق ، زمان مناسب را برای انجام دادن هر کار تشخیص داد و مراعات کرد.  به این منظور از مشورت و رایزنی خردمندان باید بهره جست و فریب ستایش و تمجید دیگران را نخورد و سپس با مداومت و پشتکار تنبلی را کنار گذاشت و باور کرد که جوینده یابنده است.

خلاصه این که « از دست دادن فرصت ها همان و اندازه و افسوس همان.»


منابع :

1- سورة نجم ، آیه 39.

2- سورة فاطر ، آیه 10.

3- سورة مائده ، آیه 27.

4- نهج البلاغه ، حکمت 39.

5- نهج البلاغه ، حکمت 363.

6- نهج البلاغه ، حکمت 161.

7- نهج البلاغه ، حکمت 462.

8- نهج البلاغه ، حکمت 386.

9- نهج البلاغه ، حکمت 118.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد