دانستنی های زندگی

دانستنی های تغذیه،خانه داری،روان شناسی،زناشویی ،تربیتی ،علمی و....

دانستنی های زندگی

دانستنی های تغذیه،خانه داری،روان شناسی،زناشویی ،تربیتی ،علمی و....

بررسی پدیده خودکشی

جنازه دختری در حمام خوابگاه دانشجویی

به گزارش گروه حوادث ایسکانیوز : دیروز تلفن همراه بازپرس کشیک دادسرای زابل - از توابع سیستان و بلوچستان - به صدا درامد و خبر رسید پیکر دختری در حمام خوابگاه یک دانشکده پیدا شده است.سپس این مقام قضایی و افسران اداره آگاهی به ساختمان مورد نظر رفتند و جنازه دختر دانشجو برای آزمایش های سم شناسی و ... به پزشکی قانونی سپرده شد.
معاون اجتماعی فرماندهی پلیس سیستان و بلوچستان درباره این رخداد تلخ گفت : از دانشجوی جوان مرگ ، دست نوشته ای موجود است که نشان می دهد پیش از خودکشی مشکلات شخصی و خانوادگی داشته است.
سرهنگ «محمد عرب» ادامه داد : دختر افسرده که اهل یکی دیگر از استان ها بود پیش از مرگ خود خواسته ، مشکلات شخصی اش را برای برخی از دوستان خود بازگو کرده بود و تحقیق جامع تر کارآگاهان ادامه دارد.
* خودکشی ، جنایت در مرداب سیاه گناهبه عقیده صاحب نظران ، خودکشی محصول ضعف ایمان ، اراده، پوچ گرایی ، یاس و فقر فرهنگی است.
نگرش سطحی به پدیده‌های عالم خلقت و مقدرات الهی نیز انسان‌های مستعد خطر را دچار نوعی بی‌اعتقادی و ناباوری می‌کند که باعث می‌شود احساس پوچی کنند.گزارش ایسکانیوز می افزاید ، انسان ‌های پوچ گرا و بی‌ایمان با یاس و نومیدی گام در مسیر قهقرایی می‌نهند که حاصل آن جز پیله انزوا نیست.نمونه چنین انسان‌هایی در جوامع قرن بیست و یکم در تمامی جهان کم نیستند؛ اما دل دغدغه ما این است چرا در جامعه‌ای که والدین ، نخستین درس امید به زندگی را با بهره‌گیری از فرامین اسلام به فرزندان خود می‌آموزند باید شاهد آمار نگران کننده خودکشی ، به ویژه در زنان و جوانان باشیم.
براساس آمارهای جهانی ، طی هر ثانیه یک نفر در دنیا دست به خودکشی می‌زند و هر 40 ثانیه یک نفر به همین دلیل می میرد.
هرچند در کشور ما نمی‌توان آمار دقیقی از میزان خودکشی ارائه کرد، اما همین مقدار نیز بیانگر وجود فراوانی جغرافیای این معضل و کاهش سن استقبال کنندگان از مرگ خودخواسته است.
این ارقام ما را به تعمق درباره تغییر روش های تربیتی وامی‌دارد.یک تحقیق درباره خودکشی نشان می‌دهد در شش استان ، شاخص این پدیده دارای رشد است.در این میان ، ایلام با دارا بودن 70 درصد خودکشی موفق و کرمانشاه با 23 درصد در صدر قرار داشتند.براساس آمار دیگری که سال 1380 جمع آوری شده از سه هزار خودکشی موفق، 65 درصد مربوط به مردان و 35 درصد مربوط به زنان بوده است.
جامعه شناسان نیز از افرایش میزان خودکشی در میان قشر تحصیل کرده به ویژه دانشجویان خبر می‌دهند.براساس یافته‌ های آنان ، عامل اصلی بروز این آفت در میان دانشجویان ، افسردگی است.در این بین ، زندگی بدون تنوع و شادی دانشجویان شهرستانی نیز زنگ خطری برای پیوستن به گروه دلزدگان است.

همچنین انتخاب روش خودکشی زنان به ویژه در استان‌های یاد شده با میزان فقر فرهنگی و خشونت مردان علیه آنان مرتبط است ؛ در ایلام زنان به دلیل شدت انزجار دست به خودسوزی زده و می زنند.
در باورهای غلط برخی فرهنگ‌های ایلامی ، زن باید در برابر شکنجه‌های روانی و ضرب و شتم مرد ، متانت و بردباری به خرج دهد و شکوه‌ای بر زبان نیاورد که نتیجه ترویج چنین صبر نامعقولی چیزی جز خودکشی نیست.
در کلانشهر تهران اما بروز خودکشی تابع عوامل گوناگونی است.در پایتخت ، برخی خودکشی ‌ها تحت تاثیر فیلم ها و برنامه‌های ماهواره‌ای ، اعتیاد ، قرص‌های روانگردان ، پای بند نبودن به اصول مذهبی ، سرگردانی و درگیری‌‌های درونی است.بدیهی است با اندکی تامل و تعمق در رفتار چین جوانانی ، رد پای والدین پرخاشگر به خوبی دیده می‌شود.
بروز عشق‌های زودگذر همراه با شکست ناتوانی در بروز محبت و عاطفه و توجه نکردن والدین به نوجوانان درونگرا نیز ازعواملی است که تجمیع آن ، جوان را به باروتی برای گریز از واقعیات تبدیل می‌کند.
این درحالی است که انزوای خطرناک ، افسردگی و سرباز زدن از مشارکت در فعالیت های اجتماعی وخانوادگی را نباید با غم های زودگذر دوران نوجوانی اشتباه گرفت.پدران ومادران دلسوز و آشنا با روحیات فرزندان ، البته دچار چنین اشتباهی نمی‌شوند، زیرا پیش از هر چیز، گفت وگو و ایجاد رابطه مستقیمی با آنان را تجربه کرده‌اند.
تداوم صمیمت والدین با فرزند ، هنگامی که با آموزش و تربیت درست در مدرسه همراه شود از وی انسانی با اراده می‌سازد که مقابل هر لغزشی ، دچار هراس نمی‌شود. باید به خاطر داشت تنها راه کاهش میزان خودکشی جوانان ، ‌مقابله با ناامیدی و ضعف ایمان است.اکنون با اعتقاد به این که میزان خودکشی در جامعه ما به نقطه خطر نزدیک می ‌شود، باید کمر همت بست و با تقویت روحیه پویایی و رفع موانع فرهنگی در نقاط آسیب پذیر ، با چنین معضلی مقابله کرد.
باور داشته باشیم آگاهی بخشی به جوانان و رهانیدن آنان از مرداب‌های سیاه ذهنی، نیازمند آب جاری و زلالی است که جز با تمسک به آموزه های دینی و استخراج راهکارهای علمی و عملی از لابه لای مفاهیم قرآنی و سیره نبوی ، میسر نخواهد بود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد