دانستنی های زندگی

دانستنی های تغذیه،خانه داری،روان شناسی،زناشویی ،تربیتی ،علمی و....

دانستنی های زندگی

دانستنی های تغذیه،خانه داری،روان شناسی،زناشویی ،تربیتی ،علمی و....

عصمت انبیا و ائمه(ع)؛ مطلق یا نسبی؟

عصمت انبیا و ائمه(ع)؛ مطلق یا نسبی؟

 

پیامبران الهی از سوی خداوند ماموریت داشته اند تا پیام های آسمانی وحی را برای آگاهی و راهنمایی انسان ها دریافت و عین و محتوای آن را صادقانه به مردم راهجو و حق طلب منتقل کنند. ضمنا این کمترین حق مردم است که آموزه های هر پیامبر را در گفتار و رفتار او متبلور ببینند و بتوانند او را الگو و اسوه خود بدانند.

بدیهی است شرط لازم ادای این رسالت ،صداقت و حفظ امانت است.

نیز امامان شیعه که بنا به باور شیعیان وظیفه تبیین رسالت و ادامه تبلیغ دین الهی را بر عهده داشته اند ،لزوما باید دارای نوعی عصمت و شایستگی برای الگو و اسوه بودن را داشته باشند.

اما باورمندان عصمت دو دسته اند:

1 - عصمت مطلق

2 - عصمت نسبی

معتقدان عصمت مطلق بر این باورند که از پیامبر و امام مطلقا هیچ گونه گناه،خطا ،لغزش و اشتباهی سر نمی زند.

اما معتقدان به عصمت نسبی می گویند پیامبر و امام تنها در ابلاغ پیام و انجام رسالت و ماموریت خود عصمت دارد ؛ولی از خطا و اشتباه مصون نیست.

البته هر دو گروه دلایل و شواهد فراوانی از قرآن،حدیث و سیره پیشوایان برای اثبات ادعای خود ارائه می کنند. اما من در این مختصر تنها به ذکر چند شاهد قرآنی بسنده می کنم و بحث مفصل و مشبع را به استادان پژوهشگر وامی گذارم.

قرآن در چند مورد خطاها و اشتباهاتی را به وجود نازنین محمد(ص) نسبت می دهد؛ از جمله:

1- « و وجدک ضالا فهدی» (س الضحی،ی6)

و مگر نه این است که تو را راه گم کرده یافت و راهت نمود؟

بدیهی است «ضال» به معنی «گمراه»است؛اما باورمندان به عصمت مطلق آن را به چند وجه توجیه می کنند.

الف - گمشده: زیرا پیامبر (ص) در کودکی چند بار گم شد....

ب - متحیر در امور معاش

پ - برخوردار نبودن از نعالم نبوت و معارف وحیانی

2 - « وان کنت من قبله لمن الغافلین» (س یوسف،3)

تو پیش از آن البته که از بی خبران و غافلان بودی.

3 - « ما کنت تدری ما الکتاب و لا الایمان...»(س شوری،ِ52)

تو نه کتاب می دانستی چیست و نه ایمان...

بنابراین پیامبر(ص) در پیش از نبوتش به نور عقل و فطرت الهی از زشتی ها پرهیز می کرد و خداوند را به یگانگی می پرستید؛ولی با انزال وحی،عوالم نامکشوفی بر او اشکار آمد و به اعلی درجه هدایت دست یازید. برای همین است که پیامبر را پیش از انزال وحی را به«ضال» وصف کرده است.

(ترجمه ها با بهره گیری از قرآن ترجمه کریم زمانی)

شفیعی مطهر

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد