چه نوع عینک آفتابی استفاده کنیم ؟
گرچه تا چند سال پیش شما با شنیدن یا دیدن عینکهای آفتابی یا دودی به یاد هنرپیشههای هالیودی یا بالیودی میافتادید، اما امروزه استفاده از آن به عنوان یک ضرورت و حفظ سلامت چشمهامطرح است . محافظت چشم در مقابل نور شدید آفتاب و اشعه فرابنفش موجود در آن بسیار مهم است. استفاده از عینک آفتابی مناسب در شرایطی که نور آفتاب شدید است، باعث بهتر شدن دید و پیشگیری از صدمه به عدسی و شبکیه چشم میشود. استفاده از عینک های تقلبی نه تنها این خاصیت را ندارند، بلکه سبب بسیاری از عوارض چشمیمیشوند که از آن جمله می توان، کاهش بینایی، آب مروارید و بیماری شبکیه را نام برد.
در نور شدید، چشم احساس خستگی و کاهش دید رنگی می کند. در صورتی که چشمها بدون محافظ هر روز برای ساعات طولانی در نور آفتاب به سر برد، احتمال ابتلا به آب مروارید بسیار افزایش مییابد.
توصیه های لازم در مورد انتخاب عینک آفتابی
1- افرادی که در حال اسکی کردن، حمام آفتاب گرفتن و کوهنوردی در ارتفاعات هستند، باید حتماً از عینک آفتابی استفاده کنند. برای این گونه محیطها عینکهایی لازمند که فقط ۱۲ ـ ۸ درصد نور را از خود عبور دهند.
2 ـ عینک های رنگی متمایل به سبز و قهوه ای به علت مختل کردن طیف رنگ ، مضر هستند . البته برای افرادی که میخواهند به مدت طولانی رانندگی کنند ، توصیه میشود از عینک های قهوه ای استفاده کنند ، چرا که این عینک ها نور آبی آسمان را کاهش وحدت بینایی را افزایش میدهند، لذا برای مصارف روزمره توصیه به استفاده از این رنگ نمیشود .
3 -اگر پشت فرمان مینشینید، توصیه میشود که از عینک های آفتابی سبز رنگ استفاده نکنید؛ چرا که تشخیص نور قرمز و زرد را مختل می کند و از این نظر مناسب نیستند. به عنوان یک اصل بدانید که بهترین رنگ برای عینک های آفتابی در وهله اول خاکستری و پس از آن قهوه ای است.
4ـ شیشههای عینک آفتابی باید مقاومت کافی داشته باشد. پلی کربنات از همه مواد مقاوم تر است.
5 ـ قاب عینک باید بزرگ باشد تا محافظت کامل در این خصوص صورت گیرد .
6 - یک عینک آفتابی استاندارد عینکی است که وقتی آن را در مقابل یک صفحه طرح دار تکان میدهیم، نباید صفحه موجدار تار و کج و معوج دیده شود .
7 - اگر میخواهید بدانید که تیرگی عینک آفتابی شما مناسب است یا نه، در یک اتاق با نور معمولی با عینک آفتابی به آینه نگاه کنید. اگر عینک آفتابی شما مناسب باشد، نباید چشمان خود را ببینید .
8 - کودکانی که برای ساعت های طولانی در زیر نور آفتاب در حال بازی کردن هستند، باید از عینک های مخصوص خودشان استفاده کنند .
9 - اگر در محل کار خود با اشعههای زیاد در تماس هستید، عینک آفتابی جوابگو نخواهد بود؛ لذا توصیه میشود عینک های متفاوت و مخصوص استفاده نمایید (برای مثال در جوشکاری ویا کار با وسائلی که تولید اشعه می کند، عینک ویا محافظ های خاصی لازم است. )
10 - افرادی که تحت عمل آب مروارید یا لیزیک یا لازک قرار گرفتهاند، باید در مواجهه با آفتاب از عینک های آفتابی مجاز استفاده کنند .
11- بعضی داروهای پوستی یا چشمیحساسیت چشمها را به نور آفتاب بیشتر میکند. در صورت استفاده از این داروها ( به عنوان مثال کسانی که از قطره های چشمییا قرص داکسی سیکلین استفاده میکنند ) باید حتماً از عینک آفتابی استفاده کنند .
12- عینک های آفتابی با شیشههای رفلکس که دارای پوشش آینهای هستند، برای مصارف اسکی یا کوهنوردی مناسب میباشند .
13- با توجه به هزینههای مختلف که روزمره متحمل میشوید، خرید یک عینک آفتابی استاندارد نه تنها عملی درست و به جا بلکه ضروری میباشد . بهای استفاده از عینک های تقلبی به خطر انداختن سلامتی چشم هایتان می باشد .
14 - برای تهیه عینک آفتابی بهتر است با یک چشم پزشک مشورت کنید و یا از یک اپتومتریست کمک بگیرید . و جهت خرید آن به عینک فروشی های معتبر مراجعه نمایید . با خرید یک عینک خوب به راحتی میتوانید تا چند سال از آن استفاده کنید .
15- اگر دچار اختلال در بینایی هستید و از عینک طبی استفاده می کنید، چنانچه مایل بودید می توانید از عینک های آفتابی مخصوص که بر روی عینک طبی قرار میگیرند، استفاده نمایید و یا برای عینک طبی خود شیشه های فتوکروم و یا شیشه های رنگی سفارش دهید .
منبع : سیمرغ
آیا زیاد گوش کردن به موسیقی، افسردگی را تشدید میکند؟
نتایج یک پژوهش جدید در ایالات متحده حاکی از آن است که زیاد موسیقی گوش کردن احتمال ابتلا به افسردگی را ۸ برابر میکند و ممکن است این موضوع عامل افسردگی در بزرگسالان باشد.
به گزارش مجله موسیقی ملودی، شهر نوشت: محققان دانشکده پزشکی دانشگاه پیتزبرگ دریافتهاند که احتمال ابتلای افراد بزرگسال به بیماری افسردگی، بین آن هایی که وقت بیشتری را صرف موسیقی گوش کردن میکنند، بیشتر است، در حالی که احتمال افسردگی جوانانی که بیشتر کتاب میخوانند به مراتب کمتر است.
براساس گزارش «موسسه ملی سلامت روان ایالات متحده»، از هر ۱۲نوجوان، یک نوجوان به افسردگی جدی مبتلاست.
یافتههای این پژوهش، بخشی از تحقیقات گسترده و روز افزونی است که به ارتباط بین سلامت روانی افراد با میزان بهرهگیری از رسانهها میپردازند.
دکتر برایان پریمک، پژوهشگر ارشد این تحقیق گفته است: «مشخص نیست که افراد افسرده برای رهایی از این بیماری بیشتر موسیقی گوش میدهند و یا گوش کردن موسیقی برای ساعات طولانی به افسردگی منتهی میشود و یا هر دو عامل موثری در این زمینه هستند. به هر حال، ممکن است این یافتهها به والدین و پزشکان کمک کند تا ارتباط بین رسانهها و افسردگی را دریابند.»
محققان دریافتهاند که احتمال بروز افسردگی در جوانانی که بیشتر وقت خود را صرف گوش دادن به موسیقی میکنند ۳/۸بار بیشتر از افرادی است که زمان اندکی را صرف موسیقی میکنند و این احتمال در افرادی که بیشتر اوقات کتاب میخوانند، یک دهم است.
۱۰۶ فرد بزرگسال که ۴۶ نفر از آن ها افسردگی جدی داشتند، در این تحقیق شرکت کردند.
تفاوت این تحقیق با بیشتر پژوهشهایی که در این زمینه انجام شدهاند، این بود که پژوهشگران از شیوهای به نام «زندگی واقعی» استفاده کردند. آن ها در این روش بیش از ۶۰ بار در یک دوره متمادی در ۵ آخر هفته با شرکت کنندگان تماس میگرفتند تا دریابند در حال استفاده از چه نوع رسانهای هستند.
نتایج این تحقیق در شماره ماه آوریل نشریه «Archives of Pediatric and Adolescent Medicine» منتشر شده است.
مطالب مرتبط
۹ نکته درمورد حفظ شأن و ارزش فردی در محیط کار
شما به پیشرفت های تحصیلی و شغلی خود افتخار می کنید و مشتاقید تا به عرصه چالش های جدید قدم بگذارید. این چالش ها برای شما موقعیت ها و آزمایش هایی را فراهم می آورند که شخصیت و شان شما را زیر بوته آزمایش خواهد برد. به خاطر داشته باشید: نگه داشتن شان شخصی تماما در اعتماد به نفس، عزت نفس و عدالت خلاصه می شود.
در این قسمت چند نکته وجود دارد که با استفاده از آن ها ارزش شخصی و عزت نفستان در محل کار هیچ گاه از بین نخواهد رفت.
1- بدون کوچک کردن خود رئیستان را کارآمد جلوه دهید
زمانی که کارفرمای شما ترفیع رتبه می گیرد، برای شما دو موقعیت مختلف پیش می آید، یکی این که به شما اهمیت نداده و برایتان خلاء ایجاد کند، و دیگر این که چون شما یکی از سرمایه های با ارزش شرکت هستید، شما را با خود به بخش جدیدی که منتقل شده است، ببرد. تنها کاری که باید بکنید این است که مطمئن شوید که او و دیگران از سهم بزرگی که برای شرکت انجام می دهید، آگاه می شوند. خود را در معرض دید قرار دهید، سودمند واقع شوید و برای قبول مسئولیت های جدید آماده باشید، اما به هیچ وجه چاپلوسی نکنید. به ندرت اتفاق می افتد که یک رهبر پر قدرت اطراف خود را با "بله قربان گو" ها پر کند. به موفقیت های خود افتخار کنید و استعداد ها و توانایی هایتان را بروز دهید.
2- گله و شکایت نکنید
اگر همیشه از کارفرمای خود تقاضای مرخصی کنید و زمانی که به مهلت تحویل پروژه ها نزدیک می شوید، از او بخواهید تا وقت بیشتری را در اختیار شما قرار دهد، او به طور حتم از شما منزجر می شود و تاثیر مخالفی بر روی شغل و در نتیجه بر روی عزت نفستان می گذارد. کسانی که دائما در حال گله و شکایت کردن هستند، هیچ گاه ترفیع رتبه نمی گیرند. (مدیران همیشه سعی می کنند آن ها را به شعبه های دیگر انتقال دهند تا از دستشان راحت شوند.) شما می خواهید رئیستان دوستتان باشد نه دشمنتان؛ پس سعی کنید اسباب ناراحتی و رنجش او را فراهم نسازید. زمانی که می خواهید نزد او بروید، مجددا فکر کنید و تمام جوانب گفته های خود را در نظر بگیرید. ارزش خود را با تصمیم گیری های مناسبی که مربوط به حیطه کاری خودتان می شود، حفظ کنید و به دنبال تعریف و تمجید بیهوده از جانب کارفرمایتان نباشید.
3- مطمئن شوید که شرایط کاری مناسب است
آیا شما حقوق کافی دریافت می کنید، و در یک محیط کاری امن مشغول به کار هستید. برای به دست آوردن حقوق خود قد علم کنید و هیچ گاه عزت نفس و ارزش خود را به خاطر فیش حقوقیتان زیر پا نگذارید. باید به راحتی مواردی را که برایتان مهم است ، با رئیستان در میان بگذارید، مثلا: ساعات فراغت، کاهش ساعات هفتگی کاری، کارکردن در خانه و فرستادن اطلاعات از طریق رایانه. مدعی باشید، اما پرخاشگر نباشید؛ و همیشه بر روی فواید و مزایای کارهای خود برای شرکت تاکید داشته باشید. با ارزشی که برای کارفرمایتان قائل هستید و با اتکا به عزت نفس، احتمال پذیرش طرح ها و پیشنهادهایتان را افزایش دهید.
4- همیشه از اکثریت پیروی نکنید
همکاری و تشریک مساعی داشته باشید، اما هیچ گاه اجازه ندهید تا دیگران از شما استفاده کنند. اگر اجازه دهید تا همکارانتان تمام کارها را بر روی سر شما بریزند ارزش و احترامتان پایین می آید و در عوض آن ها به وسیله کاری که شما را آن را به خوبی انجام داده اید، افتخار کسب می کنند. بد نیست گاهی استقلال خود را امتحان کنید. اگر همه از ساعت 9 صبح تا 5 بعد از ظهر سر خود را با کارهای غیرکاری گرم می کنند، لازم نیست که شما هم مشابه آن ها عمل کنید. برای مسائل مهم مثل ایمنی در محل کار، حقوق و مزایا خوب است به جمع بپیوندید، اما علاوه بر این که در چنین جمع های شرکت می کنید، بهتر است برای افزایش درآمد با مدیریت رو در رو صحبت کنید. اگر دوربین های ایمنی در تمام قسمت های محل کار شما برای جلوگیری از تقلب نصب شده و تصور می کنید که این امر به حقوق و استقلال شما آسیب می رساند، ارزش آن را دارد که در مقابل آن ها بایستید. پیش از این که به دیگران برای محافظت از حقوقشان بپیوندید، تمام جوانب کار خود را در نظر بگیرید.
5- اجازه ندهید تا عنوان دلقک و یا لوده بخش را به شما بدهند
بد نیست که در ساعات بی کاری و اوقات فراغت خود بخندید و شادی کنید، اما نباید زیاده روی کنید. ادب مساوی است با ارزش. خنداندن مردم در زمان سخنرانی و یا کنفرانس یک ویژگی شایان ذکر است ،اما اگر همکارانتان شما را به عنوان دلقک و جوکر بشناسند، هیچ کس شما را جدی نمی گیرد و چیزی نمی گذرد که عزت نفس خود را از دست خواهید داد.
6- مشکلات شخصی را به محل کار نبرید
بلند صحبت کردن با تلفن در محل کار هیچ جایی ندارد. اگر شما جر و بحث دارید و یا برای بخشش از طرف کسی که آن سوی خط تلفن است، گریه و زاری سر دهید و یا او را ببوسید، باید آن را در خارج از دفتر کار و به وسیله تلفن همراه انجام دهید. پیش از این که بخواهید با هر یک از همکارانتان ارتباط برقرار کنید، به تاثیراتی که ممکن است او بر روی مسائل کاری شما بگذارد، به دقت فکر کنید. اگر به خاطر کارهایی بدی که با یکی از همکارانتان انجام داده اید، ارتباط خود را با او قطع کرده اید، این امر منجر به نابودی شان و ارزش شما خواهد شد، چرا که به زودی تمام کارمندان از تمام مواردی که شما سعی می کنید مخفی نگه دارید، آگاه خواهند شد.
7- جلوی خشم خود را بگیرید و احساساتتان را کنترل کنید
زمانی که یکی از همکاران، کار خود را سر موقع انجام ندهد و تاثیر آن مستقیما بر روی بازده شما تاثیر بگذارد، طبیعی است که شما ناراحت، رنجیده و عصبانی شوید. اما نحوه برخورد شما با قضیه، میزان ادراک شما را برای سایرین روشن می کند. اگر انسان کم طاقتی هستید، باید مراقب باشید که در زمان عصبانیت حرکت ناشایستی از شما سرنزند. با کنترل احساسات، ارزش و شان خود را بالا ببرید. اگر چیزی بگویید و یا حرکتی انجام دهید که نباید، سریعا برای نجات ابروی خود عذر خواهی کنید.
8- مراقب آزار و اذیت ها باشید
خط مشی و سیاست های شرکت را به دقت بررسی کنید. اگر همواره از طریق یکی از همکارانتان تحقیر می شوید، و یا یکی از کارمندان ارتباط نا مناسب جنسی با ارباب رجوع برقرار می کند، اعتراض کنید. درست مثل قلدری کردن در حیاط مدرسه، آزارهایی که در محل کار به وقوع می پیوندد، بر روی ارزش و شان شخصی شما تاثیر می گذارد.
9- خلاقیت و توانایی خود را در مدیریت اثبات کنید
ابتکار و نوآوری به عنوان رمز تجارت آینده محسوب می شود. در حین انجام کارهای روزمره دید خود را بر روی تصاویر بزرگ تر معطوف کنید. همیشه از فعالیت ها و تغییرات رقبا مطلع باشید. اگر بر اساس غریزه و درک شغلی خود عمل کنید، همیشه رضایت شغلی بیشتری کسب کرده و اعتماد به نفستان افزایش پیدا خواهد کرد. شالوده دانش خود را افزایش داده و از استعدادها و خلاقیت های خود در زمینه رشد شرکت بهره بگیرید.
ارزش های خود را زیر پا نگذارید
مسئولیت رفتار هر کس به عهده خودش می باشد. اگر از شما خواسته شد که یک کار غیر قانونی و یا غیر اخلاقی انجام دهید، بر روی تاثیرات دراز مدت آن فکر کنید. رفتاری موقر، با احترام و معزز به همراه درستی و غرور از خود نشان دهید. برای این که به شانتان آسیبی وارد نیاید، باید در یک آینه به خود نگاه کنید و مطمئن شوید که از روی وجدان کار می کنید و از انجام هر چه در حد توانتان باشد، کوتاهی نمی کنید. اگر این موارد را رعایت کنید در پایان هر روز، حس رضایت و موفقیت در انجام کارها به شما دست خواهد داد.