یک کارشناس ارشد تغذیه گفت: دال عدس رنگ نارنجی دارد و سرشار از بتاکاروتن پیش ساز ویتامین A است و مصرف این غذا سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند و برای قوه بینایی مفید است.
میترا زراتی اظهار داشت: حبوبات بهترین منبع پروتئین گیاهی است، مصرف حبوبات برای دیابتی ها مفید است و لوبیای سویا یکی از بهترین حبوبات برای دیابتی ها محسوب می شود.
وی اضافه کرد: اگر افراد دیابتی 50 تا 60 گرم آجیل سویای بدون نمک را در طول روز مصرف کنند، در کنترل چربی و قند خون آنها مؤثر است؛ حبوبات سرشار از آهن هستند T،ولی میزان آهن آن نسبت به گوشت کمتر است.
وی افزود: حبوبات سرشار از ویتامین های گروه B به خصوص ویتامین B1 و B6 است همچنین دارای قند نفاخ است و جزء خانواده الیگوساکاریدها محسوب می شود که خیساندن آن مانع از نفخ می شود.
مصرف حبوبات ،چربی و قند خون را کنترل می کند
ذراتی بیان داشت: حبوبات دارای اسیدهای چرب اشباع است که از بروز چربی خون پیشگیری می کند و مصرف حبوبات برای افراد چاق یا مبتلا به چربی خون مفید است؛ چرا که چربی خون را کنترل می کند.
وی ادامه داد: هر نصف لیوان حبوبات پخته70 تا 75 کیلو کالری انرژی دارد و بین انواع حبوبات آن دسته از حبوباتی که رنگین تر هستند، مفیدترند که از جمله آن ها می توان به دال عدس اشاره کرد.
این کارشناس ارشد تغذیه عنوان کرد: دال عدس رنگ نارنجی دارد و سرشار از بتاکاروتن است. مصرف دال عدس سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند و برای قوه بینایی مفید است. همچنین لوبیا قرمز بیشتر از لوبیاهای دیگر حاوی موادمغذی است.
یلدا به روایت استاد جلال الدین کزازی
ایسنا نوشت: میرجلالالدین کزازی گفت: یلدا واژهای به معنی زادن است و از اینروی نخستین شب از دیماه چنین نام گرفته که بر پایه باور ایرانیان کهن، در این شب، مهر یا میترا زاده شده است.
این استاد زبان و ادبیات فارسی در آستانه شب یلدا اظهار کرد:
مهر یا میترا چهرهای است با چند نمود در تاریخ و فرهنگ ایرانزمین که کهنترین نمود، ایزد پیمان و دوستی است که از آن واژه مهر در این معنی بر جای مانده است.
او ادامه داد: دیگر نمود مهر نام دینآوری است که ۶۰ سال پس از تازش اسکندر گجسته به ایران و ۳۰ سال پس از برپایی جهانشاهی اشکانی در یکی از شهرهای خاوری ایران از دوشیزهای به نام ناهید زاده شده است.
این پژوهشگر در ادامه با اشاره به آیین مهرپرستی یا میتراییسم، گفت: این آیین در ایران روایی یافت و پس از آن در قلمرو جهانشاهی روم چند تن از پادشاهان این سرزمین به آیین مهر گرویدند.
کزازی افزود: این آیین در پی کشاکشهای روزگار و ناسازی کسانی که با آن دمساز نبودند، اندک اندک از میان رفت؛ اما در ژرفای فرهنگ و تبارشناسی ایران بر جای مانده است.
او از خورشید به عنوان سومین نمود مهر یاد کرد و گفت: یادگار و بازتاب این نمود هنوز در زبان پارسی برجاست و اندک اندک مهر باستانی با خورشید درآمیخت و در باورشناسی مهری، خورشید، ستارگان و آسمان کارکردی بنیادین دارند.
این پژوهشگر خاطرنشان کرد: به هر روی، ما هنوز نمادهای خورشیدی را بر خوان آیینی شب یلدا میبینیم که یکی از برجستهترین و بنیادیترین این نمادها، انار است که در رنگ و ریخت یادآور خورشید است.
او ادامه داد: در سالیان پسین هندوانه نیز بر این خوان افزوده شده است.
دکتر کزازی در ادامه درباره آیینها و رسوم سنتی شب یلدا، عنوان کرد: در اینباره آگاهی باریک و روشنی در دست نیست؛ زیرا آبشخورهای مهری از میان رفته؛ اما بر پایه آنچه که در خوان یلدا میبینیم، میتوان رسم و راههای این آیین کهن را گمان زد.
به گفته کزازی، یک نمونه از این آیینها دانههای خشک است که به شیوهای رازآلود بر خوان شب یلدا مینهند و ایرانیان با این دانهها و آجیل، مهر را به پاس دهشهای او به جهانیان بزرگ میدارند.
او یادآور شد: از سوی دیگر، شب یلدا در نخستین شب از دیماه برگزار میشود که درازترین شب سال هم هست و در چنین شبی نیاز به خورشید و دمیدن آن بیش از هر زمان دیگری جانها را برمیانگیزد و به شور میآورد.
کزازی ادامه داد: از اینروی ایرانیان میکوشند این شب را با دمیدن خورشید به شیوههای گوناگون زنده بدارند که نشستن بر خوان شب یلدا، یکی از این آیینهاست.
این استاد زبان و ادبیات فارسی خواندن دیوانهای شعر پارسی و خصوصا دیوان حافظ و فال گرفتن با آن و همچنین گرد یکدیگر برآمدن و به بزم نشستن و شب را در کنار خویشان و دوستان گذرانیدن را از دیگر آیینهای کهن شب یلدا برشمرد .
جهان نیوز